Design Thinking
Design Management Instituutin (DMI) puheenjohtajan Thomas
Lockwoodin (Filosofian tohtori) toimittamassa kirjassa Design thinking
käsitellään innovaatioiden sovittamista yrityksen arkeen, asiakaskokemuksiin
vaikuttamista palvelumuotoilun avulla ja brandi-arvon rakentamista koko
organisaation ympärille. Teoksen kappaleet koostuvat tunnettujen
palvelumuotoilun ja innovaatioiden ammattilaisten esseistä, joita
havainnollistetaan konkreettisilla case-esimerkeillä.
Kirjassa esiin tuodut ratkaisut pyrkivät tuottamaan
mahdollisimman paljon lisäarvoa asiakkaalle, ja siksi monissa
esimerkkitapauksissa tuodaankin esille asiakkaan tai jonkun muun ulkopuolisen
tahon mukaan ottaminen palvelumuotoilun ja innovaatioiden suunnitteluun (Design
thinkng 2010, 259–266). Teoksessa brandin rakentaminen ja palvelumuotoilu
innovaatioiden avulla linkittyvät vahvasti yhteen.
Design thinking on ihmiskeskeinen työkalu uusien tuotteiden,
palveluiden ja jopa yritysten rakentamiseen, joka korostaa havainnointia, yhteistyötä,
nopeaa oppimista, ideoiden visualisointia, konseptien nopeaa mallintamista
(prototyypit) sekä jatkuvaa liiketoiminaan analysointia. Sen tarkoituksena on
tuoda kuluttajat, suunnittelijat ja liikeihmiset saman katon alle ja saada aikaan
integroitu kehitysprosessi, jonka ytimessä on aina asiakkaan tarpeet ja
odotukset.
Asiakkaan ymmärtäminen on kaiken lähtökohta. Tällöin uusien
tyydyttämättömien tarpeiden löytäminen vaatii, että tuotteita ja palveluita
arvioidaan asiakkaan näkökulmasta ja yrityksen ulkopuolisen maailman
perspektiivistä. Tähän sisältyy monia havainnointimenetelmiä (kaikilla
aisteilla) ja etnografisia (kansantieteellisiä) tutkimusmetodeja, joita kirjan
esimerkeissä on hyödynnetty.
No comments:
Post a Comment