Wednesday, October 9, 2013

Design thinking

Design Thinking

Design Management Instituutin (DMI) puheenjohtajan Thomas Lockwoodin (Filosofian tohtori) toimittamassa kirjassa Design thinking käsitellään innovaatioiden sovittamista yrityksen arkeen, asiakaskokemuksiin vaikuttamista palvelumuotoilun avulla ja brandi-arvon rakentamista koko organisaation ympärille. Teoksen kappaleet koostuvat tunnettujen palvelumuotoilun ja innovaatioiden ammattilaisten esseistä, joita havainnollistetaan konkreettisilla case-esimerkeillä.

Kirjassa esiin tuodut ratkaisut pyrkivät tuottamaan mahdollisimman paljon lisäarvoa asiakkaalle, ja siksi monissa esimerkkitapauksissa tuodaankin esille asiakkaan tai jonkun muun ulkopuolisen tahon mukaan ottaminen palvelumuotoilun ja innovaatioiden suunnitteluun (Design thinkng 2010, 259–266). Teoksessa brandin rakentaminen ja palvelumuotoilu innovaatioiden avulla linkittyvät vahvasti yhteen.

Design thinking on ihmiskeskeinen työkalu uusien tuotteiden, palveluiden ja jopa yritysten rakentamiseen, joka korostaa havainnointia, yhteistyötä, nopeaa oppimista, ideoiden visualisointia, konseptien nopeaa mallintamista (prototyypit) sekä jatkuvaa liiketoiminaan analysointia. Sen tarkoituksena on tuoda kuluttajat, suunnittelijat ja liikeihmiset saman katon alle ja saada aikaan integroitu kehitysprosessi, jonka ytimessä on aina asiakkaan tarpeet ja odotukset.

Asiakkaan ymmärtäminen on kaiken lähtökohta. Tällöin uusien tyydyttämättömien tarpeiden löytäminen vaatii, että tuotteita ja palveluita arvioidaan asiakkaan näkökulmasta ja yrityksen ulkopuolisen maailman perspektiivistä. Tähän sisältyy monia havainnointimenetelmiä (kaikilla aisteilla) ja etnografisia (kansantieteellisiä) tutkimusmetodeja, joita kirjan esimerkeissä on hyödynnetty.

No comments:

Post a Comment